Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sada weboých nástrojů pro vizualizaci výsledků geolokalizačního systému
Hodoval, Pavel ; Pavelková, Alena (oponent) ; Brejcha, Jan (vedoucí práce)
Cílem této práce je vytvořit sadu flexibilních webových nástrojů a webové rozhraní pro vizualizaci výsledků geolokalizačního systému. Práce zahrnuje úvod do problematiky vizualizace dat v kartografii a základů zpracování obrazu. Dále obsahuje rešerši existujícíchřešení v podobě různých webových aplikací či nástrojů a shrnuje dostupné technologie. Byla navržena a implementována knihovna pro zpracování a vizualizaci geografických dat a jejívýsledky jsou zobrazovány v podobě webové mapy prezentující geografická a statistická data. Kvalita implementace byla otestována jak uživatelským tak strojovým testem, jejichž výsledky byly z větší části pozitivní.
Kritická analýza logistických a průmyslových center a predikce jejich vývoje
Krejcar, Miloš ; Fajkus, Jiří (oponent) ; Škapa, Stanislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá predikcí a budoucím vývojem tržních charakteristik logistiky, S využitím statistických metod bude moci odhadnout budoucí trendy logistické sítě. Její teoretická část se zabývá poznatky z fungování tvorby nabídky a poptávky na realitním trhu. Na základě kritické analýzy tržních statistik (nabídky, poptávky, nájemného, výnosů, cen, obsazenosti, tržních podílů developerů a operátorů, struktury nájemců, spedice, skladování, logistiky) skladových nemovitostí stanovit podmínky optimalizace využití geografické polohy ČR v konkurenci střední a východní Evropy.
paper.dropbox.com/doc/Rethinking-Rethinking-Maps--BAOXySgVBU~pOeli7wIUnCo~Ag-X3LtGE1DXor1EjqbYNsvj
Škobrtal, Petr ; Leitgeb, Šimon (oponent) ; Kubíková, Zuzana (vedoucí práce)
Kniha Rethinking Maps shrnuje poznatky výzkumníků, podle nichž je mapa — její struktura a formální vzhled plný symbolů, kategorií a vysvětlivek opírajících se o obor kartografie — uměle vytvářený sociální konstrukt. Způsob, jímž mapy čteme, je určující pro vnímání prostoru, který nás obklopuje. Pokud se chceme geograficky vztáhnout k určitému místu, převádíme jeho lokalitu a trasu, kterou je k cíli potřeba urazit, do určitého měřítka. Když říkáme, že „něco je tam,“ popisujeme prostor, jehož identitu definuje pouze pečlivě strukturovaný grafický symbol v přesně specifikovaném gridu a měřítku. Denis Wood v této souvislosti podotýká, že mapy nefungují pouze jako odraz neutrální reality. Svět je na nich zaznamenáván z určitého úhlu pohledu a kromě toho, že jsou to nástroje komunikace, mohou sloužit také jako nástroje moci. V kontextu dnešní doby to znamená například to, že většinu lokálních služeb — jež mnoho aplikací pracující s mapovými podklady nabízí — definují zájmy jejich autorů, placená reklama daných podniků nebo zájmy korporací, jimž aplikace patří. Cílem bakalářské práce je tvorba mapové aplikace, jež se pokouší vyvíjet přístup, který by tyto principy mohl zčásti redefinovat. Formální zobrazování se od podobných aplikací, nabízejících internetové mapové služby, zásadně neliší, funguje ale jinak v přístupu k uživateli a pokouší se modifikovat službu navigace tak, aby v konečném stavu utvářeli obsah mapy a její charakter pouze samotní uživatelé. Snahou je tak proces mapování přeměnit v sociální aktivitu, u které user experience nekončí přímočarým sledováním zvýrazněné trajektorie, cestu neurčuje nejsnadnější a nejrychlejší překonání trasy od startu k cíli. Validace daných lokací je generována na základě poznatků uživatelů a aplikace propojuje trasy do okruhů, skrze něž se dá k daným místům vztahovat v jejich společném geografickém, historickém nebo společenském kontextu formujícím identitu jednotlivých lokalit — místa nedefinuje rudě zvýrazněná trasa, nýbrž různé formy obsahu, který generují samotní uživatelé. Cílem je vytvořit nástroj, jenž by v ideálním případě pomohl formovat komunitu, která svět jenom nekonzumuje, ale taky prožívá a pokouší se ho mapovat jinak, než počtem hvězdiček nebo mírou kyselosti kávy.
Tvorba map ve výuce zeměpisu z pohledu učitelů
Djadik, Martin ; Krajňáková, Lenka (vedoucí práce) ; Kuberská, Markéta (oponent)
Diplomová práce se zabývá tvorbou map ve vyučovacích hodinách, ke které dochází, dle předchozích výzkumů, jen zřídka, přestože může komplexně rozvíjet žáky. Hlavním cílem je proto podrobněji charakterizovat tvorbu map v hodinách zeměpisu na druhém stupni českých základních škol a nalézt faktory, kvůli kterým tuto aktivitu učitelé nezařazují do své výuky častěji. Teoretická část práce popisuje mapové dovednosti, mezi které se řadí i dovednost tvorby mapy, jež je následně detailněji charakterizována. Za stěžejní část lze považovat autorem sestavenou klasifikaci druhů map, které lze tvořit při výuce ve škole, vycházející z české i zahraniční literatury. Teoretická část dále shrnuje výskyt tvorby mapy v rámcových vzdělávacích programech, přínosy tvorby map, vztah učitelů k této aktivitě a úroveň dovednosti žáků vytvářet mapy z pohledu jejich učitelů. Data pro praktickou část práce byla získána pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 253 učitelů zeměpisu z druhého stupně základních škol, jež vyplnili dotazník obsahující uzavřené i otevřené položky, které byly sestaveny na základě odborné literatury. Výzkumná zjištění ukázala, že u největší části učitelů tvoří jejich žáci mapy na menší části vyučovacích hodin, zatímco už existující mapy, například atlasy, jsou, podle největší skupiny učitelů,...
Širým světem Stanislava Nikolaua. Zeměpisný magazín 1924 - 1944
Ulipová, Jana ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Diplomová práce se zabývá časopisem Širým světem, který řídil Stanislav Nikolau (1878- 1950), výrazná osobnost našeho veřejného života za první republiky. Na základě historické analýzy primárních zdrojů, které byly zařazeny do kontextu studiem sekundární literatury, práce doplňuje charakteristiku Nikolauovy osobnosti. Pozornost je věnována jeho názorové orientaci, jež vychází z myšlenek nacionální pravice, se silným protikomunistickým směřováním. Dále si všímá Nikolauovy role ve vedení českého fašistického hnutí Vlajka i antisemitské rétoriky. Práce představuje jeho bohatou činnost na poli pedagogickém, publicistickém i editorském a neopomíjí ani jeho odborné působení, vždy úzce provázané s geografií. Jádro práce představuje rozbor populárně-naučného periodika Širým světem, zeměpisného magazínu, který Nikolau založil v roce 1924 pro čtenáře z řad mládeže. Tomu odpovídal i obsah, přinášející dobrodružné příběhy, povídky i původní cestopisné reportáže, ve kterých se mimo houževnatosti lidského ducha odráží i různorodost geografických podmínek přítomných zejména na mimoevropských kontinentech. Obsah časopisu se tematicky dále rozvíjel a měnil v rámci preferencí Nikolaua, který reflektoval vzrůstající zájem čtenářské obce i rychle se měnící atmosféru na evropském kontinentě. Opomenut není ani...
Hodnocení výkonu žáků v hodinách zeměpisu na čtyřletých gymnáziích
Weiner, Adam ; Řezníčková, Dana (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá hlubším porozuměním profesního přesvědčení učitelů zeměpisu v oblasti hodnocení výkonů žáků ve výuce zeměpisu. Na základě kvalitativního šetření byly hledány odpovědi na dvě výzkumné otázky: (1) Jak gymnaziální učitelé zeměpisu mají osvojenou způsobilost hodnotit žáky ve své výuce? (2) Které faktory ovlivňují učitelův způsob hodnocení žáků? Struktura práce má tradiční uspořádání. První část rámuje vybranou problematiku a následný výzkum do obecnějších souvislostí. Kromě vysvětlení podstaty výchozí teorie, tj. teorie šíření informací jsou zde obsahově vymezeny klíčové koncepty-profesní přesvědčení a samotná způsobilost (kompetence) hodnocení. V praktické části se práce zaměřuje na výsledky polostrukturovaných rozhovorů s 10 učiteli vyučujícími geografii na čtyřletých gymnáziích. Odpovědi respondentů byly analyzovány (kódovány a kategorizovány) za účelem zodpovězení výzkumných otázek. Za bod zlomu v teorii šíření inovací byly považovány dovednosti v oblasti hodnocení požadované u absolventů vysokoškolského učitelského studia v Kompetenčním rámci absolventa učitelství (MŠMT 2023). Z provedené obsahové analýzy rozhovorů vyplývá, že učitelé bodu zlomu v obecné teorii šíření inovací z hlediska oblasti hodnocení nedosáhli. Pro učitele je stále těžce uchopitelná práce s popisnými...
Použitelnost didaktické hry pro výuku kartografie na základních školách
Zýma, Marek ; Krajňáková, Lenka (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Předkládaná práce se zabývá uživatelským testováním použitelnosti didaktické hry Mapa ideálního ostrova pro výuku kartografie, která byla vytvořena stejným autorem v roce 2020 s tím, že je v práci i stručně představen herní koncept včetně popisu jednotlivých komponentů a jejich funkcí. Pro lepší přehlednost je práce uvedena skrze rešerši odborné literatury zabývající se aktivizujícími výukovými metodami, a to především didaktickými hrami, a společně s tím je představena problematika použitelnosti, její význam a aplikace na testování produktů. Výzkumná část si poté klade za cíl podrobit didaktickou hru testování použitelnosti, čímž zkoumá pohled žáků a učitelů na její užívání, a zároveň tak odhalit a následně odstranit nejzásadnější nedostatky hry. Výzkum probíhal skrze dvě nejběžnější metody, které se užívají v obecném produktovém testování výrobků, jimiž je dotazníkové šetření a interview s uživateli. Výsledky výzkumu ukázaly, že je hra vítaným doplňkem výuky, který je svými pravidly pro žáky i učitele srozumitelný a vzbuzuje v nich příjemné pocity a přes svůj herní charakter si zachovává patrný didaktický cíl. V některých případech se ale ukázal problém především s řešením různých úkolů, které žáci vzhledem k jejich věku nebyli schopni správně dokončit. Jak ale bylo uvedeno, v práci je samostatná...
Integrace humanitních předmětů v konkrétní školní praxi
Nováková, Lenka ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Práce se zabývá konkrétním případem propojení humanitně zaměřených předmětů (český jazyk, dějepis, zeměpis a občanská výchova) na Pražském humanitním gymnáziu. Za použití vybrané teoretické literatury a konkrétní (auto)etnografické sondy ve jmenované instituci analyzuje výuku z hlediska školního vzdělávacího programu a jeho návaznost na RVP, na podrobnější rovině také z hlediska tematického plánu a jeho realizace. Součástí práce je také popis hodnocení daného předmětu. Cílem práce je zjistit, jaká je funkčnost tohoto propojení na základě zkušeností pedagogů i studujících. KLÍČOVÁ SLOVA humanitní předměty; integrované kurikulum; český jazyk; dějepis; zeměpis; občanská výchova
Přínos zeměpisu pohledem žáků gymnázií
Žalud, Martin ; Řezníčková, Dana (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
Hlavní cílem diplomové práce bylo poznat a porozumět tomu, jak žáci a žákyně gymnázií vnímají přínos vyučovacího předmětu zeměpis pro svůj osobní a budoucí studijní a profesní život. Tento cíl byl konkretizován a naplněn prostřednictvím 4 výzkumných otázek. Výzkumné otázky zní: Jak žáci a žákyně gymnázií vnímají užitečnost jednotlivých tematických okruhů v předmětu zeměpis a dovedností rozvíjených v předmětu zeměpis? Jak žáci gymnázií vidí uplatnění geografických znalostí a dovedností ve svém současném a ve svém budoucím studijním a profesním životě a jak vidí uplatnění geografických znalostí v profesním životě obecně? Jak žáci gymnázií vnímají přínos zeměpisu pro svůj budoucí studijní a profesní život a jak vnímají celkový přínos ve srovnání s jinými předměty? Jaký přínos vyučovacímu předmětu zeměpis přisuzují žáci, kteří vnímají užitek znalostí a dovedností z hodin zeměpisu ve svém budoucím osobní, studijním a profesním životě? Výsledná zjištěné korespondují s těmito otázkami. Zdrojem kvantitativních a kvalitativních dat bylo dotazníkové šetření, které bylo realizováno mezi žáky a žákyněmi českých gymnáziích. Prostřednictvím první výzkumné otázky (VO1) bylo zjištěno pořadí vnímané užitečnosti jednotlivých zeměpisných tematických okruhů a dovedností podle pohlaví a navštěvovaného ročníku...
Využití online komunikace nejen ve výuce angličtiny
LIŠKOVÁ, Iva
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využívání mezinárodní online komunikace v hodinách angličtiny na 2. stupni základních škol. Informační a komunikační technologie mají v tomto případě posloužit ke zvýšení efektivity výuky a také ke zvýšení vnitřní motivace ke studiu anglického jazyka, a to poskytnutím autentického prostoru pro komunikaci se zahraničními žáky podobného věku. Výraznou roli v takové komunikaci hrají průřezová témata a mezipředmětové vztahy s důrazem na zeměpis. V rámci teoretické části práce jsou prozkoumána teoretická východiska mezinárodní online komunikace, za účelem zvýšení potenciálu jejího využití ve výuce. Diskutovány jsou proto klíčové kompetence zejména digitální a komunikativní. Dále také pedagogické a psychologické aspekty tématu. Praktická část se již zaměřuje na konkrétní využití v praxi, přičemž prvním cílem je aktivitu připravit, vyzkoušet a reflektovat. Druhým ověřit, zda mají aktivity opravdu takový efekt, jaký byl zamýšlen - obzvláště rozvoj kompetencí a zvýšení motivace.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.